4Results Przy kawie

Badanie zaangażowania - kluczem są liderzy
Sławomir Błaszczak

Czy w organizacjach będących w fazie zmiany możliwe jest istnienie zespołów charakteryzujących się wysokim wskaźnikiem zaangażowania? Tak. Nazywamy je "zielonymi wyspami". Określenie to powstało 15 lat temu i jest wciąż aktualne. Każdy kto kiedykolwiek analizował szczegółowo wskaźnik zaangażowania, spotkał się ze zjawiskiem "zielonych wysp".

Efekt ten zaobserwowałem kiedy analizowałem po raz pierwszy wyniki badania zaangażowania u jednego ze swoich kluczowych klientów. Badanie zaangażowania przeprowadzała wtedy firma Hewitt, a rolą mojego zespołu było zapewnienie, że w kolejnym roku wskaźnik zaangażowania będzie wyższy. To właśnie wtedy zaobserwowaliśmy i nazwaliśmy zjawisko "zielonych wysp". Polegało ono na tym, że przy dość niskim wskaźniku wynoszącym 25%, w trzech zespołach odnotowano wynik na poziomie 62%, 65%, a nawet 74%. O ile niski wynik w całej firmie nikogo bardzo nie zaskakiwał gdyż firma była po sporych zmianach, o tyle te 3 optymistyczne wyjątki postanowiliśmy zbadać. Okazało się, że powodem tak wysokiego zaangażowania byli wyjątkowi liderzy, którzy w tym samych warunkach, kulturze, systemach premiowych, a przede wszystkim po tych samych zmianach, potrafili zbudować zespoły, którym bardzo zależało na sobie i firmie. Członkowie tych zespołów gotowi byli dla lidera realizować cele z dużym zaangażowaniem. To zjawisko, które zafascynowało mój zespół 15 lat temu, nadal jest spotykane w wielu organizacjach.

Koncepcja Angażującego Lidera 
Odkrycie zjawiska "zielonych wysp" zainspirowało nas do stworzenia rozwiązania dla tych firm, które po badaniu chcą podnieść realnie wskaźnik zaangażowania. Tak powstała cała koncepcja Angażującego Lidera, czyli kompleksowego zestawu narzędzi, modeli i rozwiązań, które wspomagają menedżerów w budowaniu kultury angażującej w ich organizacjach. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że jest wiele czynników wpływających na zaangażowanie. Wierzę jednak, że fundamentem budowania angażującej kultury organizacyjnej jest wysokiej jakości kadra menedżerska - potrafiąca budować zaangażowanie, mająca świadomość na co postawić, by ściągać i utrzymać najlepszych w organizacji pracowników.

Angażująco realizuj cele
Generalnie samo zaangażowanie w oderwaniu od strategii, celów mówi o potencjale jaki masz w organizacji. To na czym ci zależy, to zaangażowanie pracowników w osiąganie celów i realizację strategii. Tu pojawia się wyzwanie dla liderów zespołów. Im większa organizacja, tym bardziej nam się obraz komplikuje. Mamy kilka szczebli menedżerskich, które muszą ze sobą współgrać jak dobry zespół muzyczny, w którym każdy gra na innym instrumencie, a przez co ma nieco inną rolę, trochę inaczej brzmi. To co ich łączy, to wspólne dzieło, harmonia, rytm. W takiej sytuacji dobry lider musi wcielić się w rolę dyrygenta i tak poukładać zespół, aby realizacja celów, nawet tych najbardziej ambitnych, przebiegała sprawnie, przy możliwie jak najmniejszych kosztach, a przede wszystkim z poczuciem sensu wśród pracowników. Bo to właśnie sens, poczucie przynależności do projektu i zaufanie do lidera są kluczem do podnoszenia wskaźnika zaangażowania.

6 obszarów angażowania
Z doświadczeń pracy z naszymi klientami wynika, że liderzy, którzy poważnie traktują budowanie zaangażowania w zespole, zwracają uwagę na sześć kluczowych obszarów.
1.     Sens – komunikują dlaczego cele, strategia są ważne, w co sami wierzą i dlaczego.
2.     Wpływ – robią dużo, by ludzie mieli poczucie, że współtworzą, zmieniają, usprawniają, czyli mają coś swojego w tej firmie.
3.     Rozwój – dbają, by ludzie zdobywali doświadczenia, rozwijali umiejętności, które pomagają im zrealizować cele i osiągać to, co ważne w firmie.
4.     Wyzwania  - stawiają cele na poziomie, który tworzy co kwartał, rok angażującą lukę, perspektywę rozwoju i aktywnie w tym rozwoju uczestniczą. 
5.     Uznanie – po prostu doceniają, wzmacniają za to, co ważne, robią to często.
6.     Zaufanie – dbają o klimat otwartości, mówienia prawdy, feedbacku, przewidywalności.

Co ciekawe, nawet liderzy "zielonych wysp" rzadko osiągają wysokie wskaźniki we wszystkich sześciu obszarach jednocześnie. Najczęściej potrafią zadbać o 3-4 obszary, czym budują ponadprzeciętne wyniki, rozgrzewają serca i umysły swoich zespołów.

Zbadałeś zaangażowanie i co dalej?
Jeśli przeprowadziłeś w swojej organizacji badanie zaangażowania oraz posiadasz ilościowe, jak i jakościowe wyniki z focus group, zacznij od zakomunikowania ich liderom. Jeżeli będą gotowi sensownie z tymi wynikami pracować, jesteś na najlepszej drodze. Następnie dobierz odpowiednie narzędzia, aby wspomóc ich w rozpoczęciu pracy nad wskaźnikiem zaangażowania. Zorganizuj warsztaty, podczas których dowiedzą się jak rozwijać swoje działania we wskazanych obszarach, jakimi zachowaniami mogą zabijać, a jakimi budować zaangażowanie. Doskonałym narzędziem jest również gra symulacyjna "Angażujący Lider", która pozwala w praktyce przećwiczyć wiedzę zdobytą podczas warsztatu i sprawdzić jak mogą budować zespół, aby realizować coraz ambitniejsze cele i zwiększać efektywność. Czy możesz spodziewać się szybkiego efektu inwestując w liderów czyniąc ich angażującymi? To oczywiście zajmuje czas, zwykle pierwsze efekty widoczne są po 3 miesiącach, ale po 6 miesiącach zaczynasz odczuwać realną różnicę w zaangażowaniu pracowników.

Jeżeli chcesz porozmawiać o możliwościach budowania kultury angażującej w twojej organizacji, zapraszam do kontaktu:
slawek.blaszczak@4results.pl.
 

Przeczytaj także >> Czy angażowanie wymaga supermocy?
Zamów książkę >> Angażujący Lider. Angażuj, żebyś nie musiał motywować. 

Wstecz